Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Lufta trenger mer effektivt gjennom store hull enn gjennom små (mindre friksjon -luftpartiklene kolliderer med "teppepartiklene" og bremses opp eller skifter retning i stedet for å strømme uhindret inn). I tillegg til at det totale åpningsarealet reduseres så mindre volum luft kan transporteres igjennom åpningen på en gang. Prøv å helle vann ut av to like store flasker hvor den ene har liten åpning og den andre har stor åpning og se hvem som tømmes først!
Ja, selvfølgelig, men det må være en viss tetthet for at det skal merkes i praktisk forstand. Spørsmålet her blir: så du mener at hvis jeg tømmer en liter vann rett ned på bakken og en liter vann gjennom et helseteppe vil det bli en vesentlig forsinkelse og mengdeforskjell på vannet som går gjennom helseteppet? Det tror ikke jeg noe som helst på. Jeg er sikker på om jeg tar et litersmål og heller over et helseteppe vil nesten alt vannet gå rett gjennom.
Opprinnelig lagt inn av Lille*My
Lufta lar seg ikke stoppe, den bare bremses opp. Sirkulasjonen blir mindre effektiv.
Ja, jeg er klar over det. Poenget mitt er at jeg tror ikke et helseteppet stenger noe særlig.
Opprinnelig lagt inn av Lille*My
Spørsmålet er jo forholdet mellom hvor fort lufta brukes opp av babyen som puster og påfyll av ny luft. Hvis påfyll av ny oksygen går langsommere enn babyens forbruk av oksygen blir luftkvaliteten gradvis dårligere. Det er ikke nødvendig å tette kalesjeåpningen helt for å redusere oksygenmengden så lenge det er noe der inne som forbruker oksygen. Tetter man åpningen helt reduseres selvfølgelig oksygenmengden enda raskere.
Ja, jeg er klar over at barn og voksne produserer karbondioksid og at at man derfor bruker opp oksygenet i luften hvis mengden oksygen er begrenset. Poenget mitt er at jeg kan ikke skjønne at et helseteppet er så tett at det hindrer oksygen å komme inn i vogna. Jfr hva jeg sier om vann.
Hadde vogna blitt tettet med noe annet som ikke slapp gjennom luft hadde saken blitt en annen. Alle er vel enig om at det er dumt å putte hodet inn i en plastpose og puste inn i den.
Sist redigert av him : 04-12-06 kl 11:17.
Årsak: komma og la til mer.
|