Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror de fleste som har (eller deltar i) dåpsselskap gjør det primært for å feire det nye barnet og ikke for å feire selve dåpen. Jeg vil naturligvis ikke påstå at det gjelder alle, og jeg skjønner at mange som er religiøse ser på det religiøse aspektet som viktig (kanskje også som viktigst). Men at dåpsfeiringen henger sammen med feiring av et nytt barn/familiemedlem/menighetsmedlem og konfirmasjonsfeiringen henger sammen med feiring av at barnet begynner å bli voksent (og kan ta egne valg) - at begge deler dreier seg om overgangsriter - kan man vel være enig i likevel? Og sett i det perspektivet synes jeg det er merkelig å avfeie borgerlig konfirmasjon eller "selskap bare for å ha selskap" som innholdsløst/unødvendig tull, slik jeg synes det høres ut som du gjør.
Selvsagt har nok de fleste en annen begrunnelse og motivasjon for dåp/dåpsselskap og konfirmasjon/konfirmasjonsselskap, og om jeg er enig i at begge deler er overgangsriter ... tja, kanskje bittebittelitt, men at man er i nærheten av å bli voksen og ta egne og fornuftige valg når man er 14-15 år er vel alle enige i at ikke stemmer like bra. For mange mange år siden, var man nok mer moden i den alderen, men i dag synes jeg ikke de er det. De tror kanskje selv at de er veldig modne og verdensmestere, men det er en annen diskusjon ... 
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Der har du meg også ...
Sikkert noget preget av at jeg har samme oppfatning og holdning til konfirmasjon som Tito, og av at jeg knapt kjenner noen som har gått til borgerlig konfirmasjon av andre grunner enn pengene.
Jeg er kanskje fordomsfull og skjærer alle over en kam, men dette tror nok jeg også gjelder de fleste. Gavene, pengene og selskapet har jeg inntrykk av er det viktigste for veldig mange som velger borgelig konfirmasjon, men det finnes sikkert unntak.