Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Jeg er konfirmert borgerlig, så Nenne og Ru kan jo sette opp en til på lista over mennesker de kjenner som gjorde det uten å primært tenke på pengene. For meg var borgerlig konfirmasjon en veldig positiv opplevelse, og jeg fikk mye ut av kurset. Det var en god gruppe med ungdommer. Det var vel tre stykker som var "in it for the money" og som fordi de hadde foreldre som ikke var religiøse konfirmerte seg borgerlig. Hadde foreldrene vært kristne hadde de sikkert konfirmert seg i kirken i stedet. Vi hadde lange og engasjerte diskusjoner om fattighet, forskjeller i verden, religionenes rolle, etikk, moral, sex, miljøvern osv. Vi var flere i gruppa som enten var, eller seinere ble, aktive i Natur og Ungdom eller i partipolitiske ungdomsorganisasjoner. At ungdommer får en arena for å diskutere disse store spørsmålene i en alder hvor engasjementet er på topp og det ellers handler mye om karakterpress, merkepress og sexpress, det klarer jeg faktisk ikke å se på som verken unødvendig eller bortkastet! De fleste kulturer har en form for "overgangsrite", jeg synes det er naturlig at vi i vårt samfunn i vår tid har et humanetisk alternativ til den kristne konfirmasjonen. Og når det gjelder hvorvidt det er verre å gå et kurs over noen kvelder arrangert av HEF eller å ljuge på seg en gudstro for å få penger, så vet jeg hva jeg mener...