Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Men ingen av delene er jo LOV, rine? :forvirret:
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Hva mener du her? Altså, på hvilken måte mener du vi her inne skal skille mellom de to typene lovbrudd?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Hvordan mener du at jeg skal skille mellom disse to, som privatperson? Skal jeg bare unnlate litt å gjøre det som er forseelser? Utøve forbrytelser bare halvparten så ofte som forseelser, for eksempel? Eller unnlate å gjøre forseelser med litt mindre overbevisning enn jeg unnlater å gjøre forbrytelser?
Begge deler er jo forbudt, og det betyr at man ikke skal gjøre noen av delene, så hvordan mener du man skal skille mellom å la være å utøve en forbrytelse og la være å utøve en forseelse?
Jeg mener ikke at det bare er å dure i vei så lenge det "bare" er en forseelse. Jeg trodde diskusjonen gikk ut på om alle lovbrudd var "likeverdige?" (Har bare skumlest litt, men det var det inntrykket jeg fikk.) Da mente jeg det var greit å minne om at straffeloven har delt opp lovbruddene. En forseelse blir straffet med bøter, lovbrudd som regel med fengsel. Hvis disksujonen rett og slett gikk ut på hva som var greit å gjøre og ikke, har jeg misforstått.
Sist redigert av rine : 14-12-08 kl 21:17.
|