Sv: Enkelte folk har lite vett
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Mitt siste også! 
Hvilket innlegg forresten? Det med linken? Kan bare snakke for meg selv, men jeg gadd ikke kommentere det fordi jeg ikke har vært imot bilsikring, ei heller vært uenig i at ulykker kan skje overalt. Den dagen du kommer med en link/dokumentasjon på en alvorlig bilulykke i en 30- sone, skal du heller få siste ordet. 
Den nyeste bilbeltekampanjen til Trygg Trafikk tok for seg ulykker på kortturer. Men jeg tviler på at du ønsker bevis på at ulykker kan inntreffe overalt, for det vet vi jo, det du tviler på, er om lav hastighet kan få alvorlig eller dødelig utfall. Jeg håper en Google-ekspert kan saumfare nettaviser senere og finne bilder av kveista unger i bilvrak til deg - if that's your cop of tea - vi andre nøyer oss med tallbevis.
Svensk forskning viser nemlig at det i 30-soner faktisk bare er 25% av bilførerne som holder fartsgrensen, 65% ligger mellom 30 og 50 mens hele 10% holder hastigheter over 50 km/t.
En colaflaske som veier ca 0,5 kg får en kollisjonsvekt på 15,8 kg ved en bråstopp i 30 km/t, mens et barn på 15 kg får en kollisjonsvekt på hele 474 kg. Det er temmelig mye masse som er i bevegelse, det.
Litt facts: - Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddel for å redusere antall skadde og drepte i trafikken.
- Av totalt 162 personer som omkom i bilulykker i 2006 var det 66 (41%) som ikke brukte bilbelte. I 2005 var det 44% av de drepte som ikke hadde brukt bilbelte.
- 40 ungdommer i alderen 16-24 ble drept i bilulykker i 2005. Halvparten av disse brukte ikke bilbelte. Nærmere 200 ble alvorlig skadet.
- Trolig ville 40 færre blitt drept i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte - alltid.
- Bruk av bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 % for fører og forsetepassasjerer.
- En usikret person i baksetet er en stor fare for dem i forsetet
- Om lag 10 prosent av bilførerne/forsetepassasjerene brukte ikke bilbelte på korte turer i byer og tettsteder i 2007.
- Om lag 6 prosent av bilførerne/forsetepassasjerene brukte ikke bilbelte utenfor tettbygd strøk i 2007.
- Sjansen for å bli skadet er ti ganger større i tettstedene enn på motorvegene
- En vuksen person i baksätet utan bilbälte får så stor kraft vid en kollision att personen i framsätet kan dödas vid en så låg hastighet som 40 km/h, för barn även lägre hastighet.
- En kollisjon i 30 km/t tilsvarer et fall fra 3-4 meter, noe som for et barn blir definert som en høyenergiskade (fall fra mer enn 3 x personens egen høyde).
- 1 av 10 fotgjengere omkommer ved sammenstøt med bil i 30 km/t
- Kollisjonspute alene gir mindre sikring enn bilbelter
- Bakovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute er livsfarlig
- Forovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute medfører risiko for skader
- Barn under 140 cm (ca. 12 år) skal ikke sitte på plass med kollisjonspute
- For småbarn opp til 3-4 år gir det best sikkerhet å sitte i et barnesete som er montert bakovervendt
- For spedbarn gir en bakovervendt babystol bedre sikkerhet enn sikring med vognbag og sikkerhetsnett
Kilde: Trygg Trafikk, Statens Vegvesen, Vägvärket, Statens Väg- og transportforskningsinstitut, Folksam
|