Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.
Jeg har uthevet det eneste som jeg nesten er enig i her (bortsett fra at jeg ville ha skrevet "psykiatrien"). Ellers er jeg helt uenig i menneskesynet som kommer til uttrykk i innlegget. Vi åpner for asyl for mennesker som flykter fra vanskelige forhold. Disse menneskenes psykiske helse (som sikkert er påvirket av deres erfaringer) bør ikke være avgjørende for asylsøknaden.
Jeg sier meg enig ang. stavemåten . Videre forstår jeg at alle asylsøkere kommer fra vanskelige forhold.MEN; jeg mener også at vi må skille mellom de som f.eks flykter fra krigsområder og de som "bare" søker seg et bedre liv i Norge. Jeg har faktisk forståelse for sistnevnte gruppe - jeg ville vel trolig ønsket meg et bedre liv i vesten hadde jeg kommet fra et fattig og belastet land selv - men kan Norge ta i mot alle som søker seg dette? Har vi kapasitet til det? Er det vår oppgave? Mitt poeng er at vi må prioritere nettopp de som virkelig trenger det - de som flykter fra krig, tortur, dødsstraff etc. Jeg synes også det må være lov å påpeke at mange asylsøkere trenger akutt psykiatrisk oppfølging, og at det i så måte også er lite humant å ikke kunne tilby dette. Og ja, jeg synes heller ikke det er rett overfor samfunnet at mange traumatiserte mennesker går rundt som tikkende bomber. Jeg synes synd på disse som ikke får hjelpen de trenger, og jeg synes synd på de som kan være så uheldige å være på feil sted til feil tid. Derfor tør jeg også sette spørsmålstegn ved denne praksisen. Det er kanskje like mye et sleivspark til norske politikere som bevilger altfor lite penger til psykiatrien. Sagt på en annen måte; dersom Norge gir oppholdstillatelse til mennesker med behov for hjelp, så må vi også sørge for at de får akkurat den hjelpen de trenger! Og når jeg først er i gang, så synes jeg også at man bør opprette egne mottak for kvinnelige asylmottakere!
|