Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-08, 10:25   #314
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkelte folk har lite vett

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Diskusjonen har vel vært innom hvorvidt det er bare er farlig å være usikret i store hastigheter og på lange strekninger. Strekningen barnehage- hjem har vel også vært nevnt? Ingen konkrete eksempler har kommet frem. Før nå. Nå hadde den ene kræsjet i lavere tempe enn den andre. (30 km, 10 km) Rett ved barnehagen t.o.m. Men, jeg får ta deres ord for det.
(Hvis man får så stort blåmerke av å krasje i 10 km i timen, hadde det kanskje t.o.m være en fordel å ikke brukt bilbelte? )

At du sitter og antyder at folk lyver, er ikke bare ufint, men det vitner også om total uvitenhet.

Hvordan utfallet i en kollisjon, uavhengig av fart, avhenger av en hel rekke faktorer; hva du treffer, hvordan du treffer, hvilken bil du har, etc. Kjører du feks inn i en bil bakfra, hvor denne også kjører forover, så tåles det høyere hastighet enn om du frontkolliderer, for bakfra så vil kraften av kollisjonen bli mindre, siden begge går i samme retning, mens i en frontkollisjon så vil det bli en bråstopp. Og kjører du i en fast ting som ikke flutter seg, bergveggen, trær, etc, så får du en enda verre bråstopp.

Hvordan bilen gir etter i kollisjonen har også mye å si for de som sitter inni. Mange reagerer på de enorme skadene som oppstår på endel nyere biler. En liten kræsj, og hele fronten er revet vekk... Møkkabil, i følge mange. Men, saken er den at det er en fordel om bilen gir etter, for da tar den av for de verste kreftene, og de som sitter inni blir mindre skadd.

Derav også de mange bilene som bli kondemnerte etter en kræsj. En kondemnert bil trenger ikke bety at det har vært en storsmell, bare at bilen faktisk har gjort jobben sin.
(nå er det jo også flere faktorer som avgjør om en bil bli kondemnert da. Rammeskevhet etter en kræsj, gir ofte resultat i kondemnering, og her trengs det ikke store smellen til. Sidekollisjon gir lett et slikt resultat. Og for øvrig så er det kostnaden på skaden opp mot bilens listeverdi som avgjør om det blir kondemnering.)

Jeg har ikke noe problem med å tro at folk kan pådra seg lettere skader i kollisjoner ned i mot 10 kmt, under de "rette" omstendighetene. 10 kmt virker ufattelig tregt når man kjører, men i en bråstopp så er det heftige krefter ute og går alikevel.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat