Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas vi
Jeg må aller først få si at det er utrolig snilt å tenke som du gjør, og vise at du ønsker å inkludere alle. Jeg ser også nå at det hele har løst seg, men siden jeg selv er ett JV (kommer ut av skapet )har jeg lyst til å skrive noen linjer.
I hele min barndom, og nå selv som mor, har det som har vært løsningen for meg vært god kommunikasjon med medelever og foreldre i en sånn situasjon. Vi opplever ofte å bli tilagt meninger og tanker vi ikke har, og som oftest kan det løses med en liten samtale slik som du gjorde her. Våre barn deltar ikke i bursdager, men det betyr ikke at vi ikke kan komme på besøk ellers. Det er kun selve feiringen det er snakk om.
Jeg husker en gang i min barndom, da var det en familie i klassen min som ønsket å arrangere en skidag i steden for bursdag for min venninne, sånn at jeg også skulle kunne være med. Selvfølgelig UTROLIG snilt og omtenksomt, og det ble gjort ett forsøk. Men det var ikke så lett for alle andre å fortstå, så det endte opp med både bursdagssang og masse gaver Vi tok en prat sammen etterpå, og ble enig om at dette var første og siste gang. Jeg for min del syntes jo synd på min venninne fordi hun ikke fikk feiret sånn som hun vanligvis gjorde, og hun syntes synd på meg siden jeg på en måte var med på noe jeg ikke ønsket. Vi hang jo sammen hele tiden, så vi fant ut at vi klarte oss fint uten hverandre akkurat den dagen.
Sitat:
Nå i jula er det mye de ikke kan være med på, og de er faste kjøkkensjefer. Det blir mange ganger at de må være et annet sted, mens faste, tradisjonsrike ting blir gjort i barnehagen. Veldig synd, men sånn er det.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes det er veldig synd at de ikke får være med. Er det fordi det krever mer organisering for dere, eller for at du synes synd på barna? Når det har vært ting min eldste ikke har kunnet være med på nå, har han fått være med på kjøkkenet og hjelpe til (noe han har sagt han synes er kjempe gøy), eller han har fått besøke andre avdelinger. Under bursdagsfeiringen får han være med den eller de voksne som da skal gjøre noen annet, i de få minuttene det varer. Det fungerer utrolig bra, og vi setter stor pris på hvordan de i barnehagen har stilt opp. Jeg foreslo til og med at jeg kunne ha dem hjemme visse dager, men det var ikke snakk om - dette ville de være med å løse. Vi er kjempe fornøyde, og det har vi også sagt i fra om.
Sitat:
Etter mi mening er sekten veldig sneversynt og lite tolerant, vi skal tilpasse oss etter de, mens de er lite villige til å tilpasse seg oss
Vi prøver å tilpasse oss så langt det er mulig, jeg ønsker IKKE å lage problemer for de ansatte i barnhagen. Men jeg ønsker heller ikke at barna mine skal delta i feiringer, arrangmenter osv som ikke samsvarer med det jeg tror på.
Oj - dette ble langt (og kanskje litt rotete).. men sånn kort oppsumering: Kommunikasjon kan løse de aller fleste problemene.