Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Har litt problemer med å følge tanken din om at konsekvensene er ulike fra person til person. Dersom en person begår et lovbrudd og blir dømt for dette blir konsekvensen fengsel. De få som kan slippe unna med eventuelle lovbrudd er de me diplomatstatus slik at fra et slikt ståsted er det kanskje forskjell fra person til person.
Det er heldigvis slik at man blir rettsforfulgt i det landet man har begått ugjerningen. Jeg må si at jeg ville fått flau smak i munnen dersom man sendte ut en lovbryter som igjen ble torturer til døde i sitt eget land (dersom vedkommende var en asylsøker), eller dersom turisten ble sendt ut og ikke en gang straffet for det den hadde gjort.
Dersom vi begynner å sende mennesker direkte ut av landet uten å tenke oss veldig godt om ville kanskje den norske stat underbygge systemer som ut fra et menneskerettighets standpunkt begår overgrep mot enkeltindividet.
Jamen, jeg har da ikke nevnt noe om straff eller ikke, jeg har uttalt meg om utsendelse og innreisetillatelse på et senere tidspunkt.
En utsendelse må jo selvsagt komme etter en dom i en alvorlig straffesak som gir fengselsstraff og deretter utsendelse direkte fra fengsel etter endt soning.
Og jeg snakker også om asylsøkere, turister, gjestearbeidere osv.
En innvandrer som har fått permanent opphold og Norsk statsborgerskap er Norsk og kan selvsagt ikke utvises.
Diplomater kommer også under et helt annet regelverk og kan i denne sammenheng ikke sammenlignes.