Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg anbefaler deg å lese Blås innlegg litt lengre opp angående det med å bruke juleavslutningen som er arena for å dyrke frem og forsterke allerede vondt forskjeller.
Vonde forskjeller ser vi vel over alt, i mange situasjoner, og da også i skolen...
Ang julegudstjenesten, så er ikke den lagt opp til en juleavslutting hos oss. det er en del av den generelle markeringen av den høytiden vi nå er inne i.
Og her fikk jeg meg en litt ekkel vekker i går...
Trinnet til minsten inviterte foreldre til julefrokost i går morres, og siden jeg er hjemmeværende, og mannen er hjemme fra nordsjøen nå, så stilte vi selvfølgelig opp begge to. Et koselig samvær, og muligheten til å bli bedre kjent med de andre foreldrene.
Oppmøtet var stort, men det var ikke til å unngå å legge merke til at et par elever på gruppa til guttungen kom alene, uten foreldre. De hadde rett og slett ikke tid eller mulighet til å bli med, pga jobb...
Og jeg kan ikke nekte for at det satte en demper på mine følelser for hele arrangementet... Hva måtte vel ikke de ungene føle, når alle andre satt der med sine respektive foreldre, mens deres egne ikke hadde mulighet...
Jeg tror nok de hadde det langt verre enn de som av ulike årsaker ikke var med i kirken, og som fikk delta i andre aktiviteter på skolen i stedet...
Og forskjeller ser vi jo stadig ellers i skolen. Sånn innenfor den høytiden vi nå er i, så har vi jo, i hvert fall på vår skole, en enorm juleaktivitet på SFO. Riktignok ikke knyttet mot kirken, men de lager julepynt og julegaver til den store gullmedaljen. De har selvfølgelig andre aktiviteter også, men forskjellen blir nok den samme, når størsteparten sitter og lager juleting, mens noen få må finne på noe annet.
Og utenfor jul, så har man jo andre aktivitetsdager, hvor det alltid er noen som ikke kan være med av ulike årsaker. Jeg kan nevne skidager, skøytedager, sykkelturer etc...
Vi er en verden full av ulikheter, og man kan ikke få alt til å gå opp, og jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor ting plutselig er så mye verre så snart gud, eller kristendom er nevnt.
|