Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Tja, jeg har jo egentlig ikke noen problemer med å skjønne det, man vil jo gjerne at barna skal velge (og venne seg til) det en selv mener er riktig. Derfor er ikke mine barn i kirken når jeg kan unngå det, og derfor var jeg stadig vekk på religiøse møter da jeg var liten.
Neida, det kom nok ut litt anderledes enn det var tenkt; mente ikke å kritisere pippimamma for eksempel.
Det jeg mente å påpeke var hvor ofte jeg ser/hører varianter av "jeg sender barna mine i kirken fra de er små og lærer dem om Jesus, og så lar jeg dem velge selv".
Hvis jeg har forstaått det rett, aC, så har du vokst opp med en enda mer inntenst religiøs oppdragelse enn meg, men likevel endt opp med et ateistisk livssyn. Det gir i min bok en enorm selvstendig-tenker respekt. Men selv om din (og min og andres her på forumet) historier beviser at ikke oppdragelsesform er lik voksent livssyn, så mener jeg likevel at det er en sterk sammenheng som ikke nødvendigvis rimer med "velge selv" biten i mine ører.