Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Neida, det kom nok ut litt anderledes enn det var tenkt; mente ikke å kritisere pippimamma for eksempel.
Det jeg mente å påpeke var hvor ofte jeg ser/hører varianter av "jeg sender barna mine i kirken fra de er små og lærer dem om Jesus, og så lar jeg dem velge selv".
Hvis jeg har forstaått det rett, aC, så har du vokst opp med en enda mer inntenst religiøs oppdragelse enn meg, men likevel endt opp med et ateistisk livssyn. Det gir i min bok en enorm selvstendig-tenker respekt. Men selv om din (og min og andres her på forumet) historier beviser at ikke oppdragelsesform er lik voksent livssyn, så mener jeg likevel at det er en sterk sammenheng som ikke nødvendigvis rimer med "velge selv" biten i mine ører.
Ah, sånn å forstå. Joda, jeg tar poenget, men tenker at det jo er ganske naturlig å ville lære barna det man mener er riktig. Man kan dog ikke påberope seg å gi de en nøytral bakgrunn. (Og så risikerer man kjapt at ungene blir trassige små jævler (fnis) og går helt motsatt vei.)
|