Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Dette ble for mye såret nordlending-resten av landet mot Oslo-prat for min del.
Hva vil du fram til? At det er andre helter som det burde bli laget film om før Max Manus? At det kun var guttestreker og at den virkelige kampen og krigen foregikk andre steder enn på Østlandet? Ja, det gikk veldig hardt utover Nord-Norge, og det er selvfølgelig at andre "helter" som ikke burde glemmes. Men jeg synes da filmen uansett har sin verdi, og du skal heller ikke glemme at det foregikk mye motstandskamp i Oslo-traktene/resten av Østlandet også.
Jeg må si meg enig med Lykken.
Min far var motstandsmann, og aktiv i sin tid i Oslo, når han flyttet tilbakeTrondheim ble han bedt (anmodet eller fikk ordre) om ikke å fortsette her. For det var for gjennomsiktig, og Rinnan og hans folk for dyktige. Det var motstandsfolk her også, men det på langt nær som på østlandet. Det var vanskeligere å gjemme seg her.
Mine kilder er ikke historikere, men motstandsfolk i familie og omgangskrets. Flere som tilbragte år i fangenskap. En av de største "motstandsheltene" her i byen var en 17 år gammel gutt, som skaffet informasjon som var ekstremt verdifull, men reddet livet ved ren og skjer flaks og endte opp i England. Gutten endte senere opp som politiker.
|