Vis enkelt innlegg
Gammel 05-12-06, 21:32   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: JA til barnearbeid

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Kjempebra!

Jeg mener det er sunt å på denne måten lære verdien av arbeid og penger. Det er nok mange barn som vokser opp idag og får sjokk når de skal begynne å klare seg selv.

Ang. matte i skolen, så er jeg så gammel at jeg tror på gamle måten. Pugging, pugging og pugging. Jeg kjenner en jente som ikke kunne trekke 157,-kr fra 352,- Ikke engang hvis hun fikk penn og papir, for hun skjønte ikke "låne-regelen". Vi jobbet på samme butikk for mange år tilbake, og hun er noen år yngre enn meg.

Jeg er ikke enig med deg ang. pugging. Jo, litt enig. Jeg pugget og pugget gangetabellen og lærte meg den brukbart. Jeg tror definitivt at man bare må pugge gangetabellen, MEN det er også viktig å forstå gangetabellen. Det er skolen blitt langt flinkere til. Når jeg gikk på skolen så skjønte jeg ikke at multiplikasjon var det samme som gjentatt addisjon. Jeg skjønte det nok delvis, men ikke helt bevist. Først i voksen alder skjønte jeg det. Jeg jobbet litt i en 3. klasse og oppdaget plutselig dette. Det høres helt teit ut, men sant Når jeg skjønte dette så fikk jeg plutselig flere strategier å velge mellom for å kunne multiplisere. Jeg var ikke helt avhengig av å kunne gangetabellen.

Jeg tror pugging er bra, men man er nødt til å forstå hvordan man kan bruke det i praksis. Datteren min skjønte ikke at hun måtte gange for å finne ut hva VG skulle ha. I skolebøkene har det lett for å bli veldig teoretisk, selvom de prøver å lage det til praktiske situasjoner. Det er ikke alle elever som har god nok leseforståelse, det er en ting. Andre ting er at en del elever sliter med å sette seg inn i situasjonen som her f.eks.: Du er avisbud. Du selger 57 aviser. For hver avis får du 3,- kr. Hvor mye tjener du da? De fleste klarer denne, men jeg husker selv at jeg slet med å gjøre dette om til et regnestykke.

Jeg gikk ut av ungdomsskolen med NG i matematikk. Kom så på videregående og strøk i matematikk fag. Så ble jeg av arbeidsgiver tvunget til å ta opp matematikkfaget. Nå var jeg så heldig at min nåværende mann var på dette matematikkurset og vi jobbet tett i sammen he he...... Jeg kunne spørre ham om de dummeste ting og han forklarte. Jeg besto og fikk 2.4 i karakter (1.0 var best) På lærerskolen gikk det kjempebra. Ikke noe problem. Største problemet var nok matematikkangsten jeg hadde hengende i meg, uten grunn

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat