Vis enkelt innlegg
Gammel 24-12-08, 11:17   #19
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg har ikke sett filmen, og er heller ikke sterk i hsitorie, men filmen gir seg vel ikke ut for å fortelle en om Norge i krig, men snarere noen av de som var i motstandsbevegelsen.

Jeg vet ikke hvilke motstandsaksjoner som ev foregikk rundt i Norge, men jeg antar at den tyske ledelsen satt sentralt på østlandet og at mye av det strategiske skjedde der, dvs strategiske tyske personer og nordmenn som var på tyskerenes side (eks Quisling). Det er vel også derfor naturlig at det var en aktiv motstandsbevegelse her.

Jeg tror de fleste vet at Nord-norge led hardt, og det ble mange ofre for krigen i den landsdelen, så det kunne være relevant med en film som beskrev de menneskelige lidelsene som fant sted, og hvordan det har påvirket landsdelen etterpå, men det blir liksom en helt annen film.

Så vidt jeg vet ble nord-norge i stor grad bombet fra luften og vannet, noe som kanskje gjør det mindre relevant med strategisk aksjoner i det området?

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat