Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.
Jeg vet ikke hvilke motstandsaksjoner som ev foregikk rundt i Norge, men jeg antar at den tyske ledelsen satt sentralt på østlandet og at mye av det strategiske skjedde der, dvs strategiske tyske personer og nordmenn som var på tyskerenes side (eks Quisling). Det er vel også derfor naturlig at det var en aktiv motstandsbevegelse her.
...
Så vidt jeg vet ble nord-norge i stor grad bombet fra luften og vannet, noe som kanskje gjør det mindre relevant med strategisk aksjoner i det området?
Det er jo julaften, og jeg skal ikke dra denne veldig langt. Jeg er enig i mye av dem som skrives forøvrig i denne innlegget, og vil vel egentlig bare opplyse om at det egentlig ikke foregikk så mye strategisk for krigens gang i Oslo. Det er det som er ponget mitt. Tyskerne ville ha fisk, hvalolje og ikke minst stål. Oslo hadde ingen av delene. Resten av landet hadde rikelig.
Det var ingen stor motstandsbevegelse i Oslo, men dem som var med har jaggu fått berettet om sin kamp i ettertid. Klart vi som nasjon er stolte over samlet innsats under krigen, det skulle da bare mangle - selv om vi vel må innrømme at hovedstaden falt litt for raskt og enkelt til at ettertiden helt skulle la være å undersøke hva som egentlig skjedde.
|