Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Advart av hvem? Og så må jeg vel få påpeke at formuleringen Jeg tror at så lenge Oslo ser på resten av landet som sine kolonier… var ganske drøy. Det ville vært rart om ingen hadde reagert på den.
"Hva skjer i Nord-Norge" kom ut på PAX i 1966, og er kanskje det mest brukte og kjente verket innenfor historie og sosiologi i Norden. Da forfatteren, professor Ottar Brox, nektet flere nye opplag etter nesten to tiår med stadige nye opplag (verden endret seg) så omskrev han det en smule, og ga verket ut på nytt i 1984. Da hadde det en tittel som passet seg mer, og mer. Det heter nå "Fra almenning til koloni". En dansk omtale om verket finnes her.
Jeg fortsetter til Sverige, og her finnes en omtale av 50 år med muntlig praksis av Georg Johannesen (Han er nevnt tidligere i tråden). Som man kan lese, så uttalte den kjente professoren i retorikk ved Universitetet i Bergen "Liksom imperiet Oslo som oupphörligt plågar sin koloni Norge" (svensk oversettelse).
Dette er to uttalelser om Oslos syn på resten av landet fra professoralt hold, fra to forskjellige universiteter, omtalt fra to forskjellige land. Disse to er langtfra de eneste som har forfektet denne oppfatningen. De har selvfølgelig møtt motbør, og da nesten utelukkende fra folk i hovedstaden som har følt seg støtt på mansjettene.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg synes det er veldig synd at du velger å legge deg på en debattform som går ut på å latterliggjøre de som er uenig med deg. Det er mange flere enn Lykken som har vært uenig med deg i innlegget. Og det er klart at tonen du skriver i betyr noe.
Personlig er jeg ikke glad i debatter som utarter til å bli rene oppvisninger i hersketeknikk. Hovedsaklig fordi jeg lærer null og niks av det.
Etter at jeg skrev både lenge og vel, om noe jeg faktisk bryr meg veldig mye om, så skriver Lykken: "Dette ble for mye såret nordlending-resten av landet mot Oslo-prat for min del.". Det er for meg en sterk hersketeknikk. At man påstår at andre driver med hersketeknikk, er en annen, når den sterke påstanden er belagt med "...fordi jeg lærer null og niks av det".
Om jeg har uttrykt meg uklart tidligere, så beklager jeg det. Jeg beklager ikke at jeg har tirret på meg noen fra Oslo. Det har ikke vært meningen å tirre noen, men jeg forstår at man i Oslo kan bli provosert av at stemmer utenfra tar til motmæle.
Debatten handlet om Max Manus, men i et videre perspektiv så er det vel egentlig altovergripende. Resten av nasjonen er i ferd med å fylkes under samme paraplyen nå, og den øvelsen har de gjort i Danmark og den er iferd med å komme i Sverige også.
Det går kort og greit ut på at regionene skal ha mer makt og innflyteslse over egen hverdag. Og regionene kommer til å få det til, og dem som tar til motmæle er dem som mister makt.
|