Sv: Oversettelsesdugnad?
Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, feirer den 26de Januar sin 91 års fødselsdag. Hun var født 1846 i Bingelen, Ejterdalen, og hennes pikenavn var Johanna Umund (Amund?)-datter, Abernmoen. I en alder av 24 år ble hun gift med Ellef Pederson Vintervold fra Røros, fom med fin Rand til Amerika i 1881 og bosatte seg 3 mil nordøst for Ulmena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. De hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, nemlig:
Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.;
Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND;
Marit Lien, Melrude, Minn.;
Peter, som driver Farmen og
Ingle.
Bestemor har også tre søsken igjen, nemlig:
Umund Moen, Comjtoel, Wis.;
Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis.,
og en søster (?) i Norge.
En søster (?), Mrs. Marit Wold, døde i vinter dette år. Bestefar og Bestemor var blant de første som kom til Barron Counth, da alt var bild (vill?) ---og, og var med at stifte den første menighet. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og ondt.
Det er så morsomt å komme inn til bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif i Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun lefse og flatbrød.
Jeg vil hermed sende en hilsen til deg, bestemor, også til slekt og venner, som leser disse linjer.
En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.
Det var til litt hjelp ja, og det var godt å se at du var enig med meg Her er nemlig min oversettelse. Med rødt det jeg er VELDIG usikker på.
|