Sv: Kommer du til avtalt tid?
To minutter er innenfor måleusikkerheten og regnes som presis i min verden, til og med når det er snakk om et jobbmøte. Jeg kommer stort sett alltid til avtalt tid, men hva det innebærer å komme "til avtalt tid" varierer jo med anledningen. De fleste jeg pleier å lage avtaler med tror jeg har samme innstilling til ting som jeg har, og da er det jo greit. Skal man f.eks. i akebakken med andre barnefamilier eller holde på med en annen aktivitet som bare "foregår" en lengre periode, spiller det jo ingen rolle om noen kommer tyve minutter før eller etter de andre, og sånne avtaler er gjerne også ganske løse ("kom hvis dere har lyst, vi er der sikkert fra omtrent tolv" og sånt). Kaffeavtaler pleier å være på klokkeslett som slutter på "-ish", og der synes jeg det er helt kurant om folk kommer ti minutter over tiden mens jeg sitter på en kafe med boken min, og skal de "stikke innom på en kopp kaffe" hjemme hos oss, er en halvtime helt greit, og i alle fall hvis de sender en melding og sier fra. Skal man møtes på et gatehjørne, er slingringsmonnet vesentlig mindre, men av den grunn er det også fryktelig sjelden jeg avtaler å møte noen på et gatehjørne. Middagsavtaler og bursdagsselskaper bør man komme til i løpet av ti-femten minutter etter oppgitt tid (men ikke før oppgitt tid!). Jobbmøter og jobbintervjuer bør man derimot være klar til noen minutter før det skal begynne, så man ikke tvinger andre til å måtte sitte og vente. Og så videre.