Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-09, 13:01   #99
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ha på lue inne på restaurant?

Folkeskikk er i mine øyne et undertrykkende begrep. Hvis noen gjør noe som jeg ikke liker, da påstår jeg at de har dårlig folkeskikk. Derigjennom får jeg det til å høres ut som om vedkommende i tillegg er kunnskapsløs, som ikke visste det en gang, for det er jo en universell regel. Det er jo ikke noe JEG mener, nei, for jeg er jo så tolerant, men det er dårlig folkeskikk. Nesten som dårlig ånde. Alle kan jo lukte det, ikke sant?

Men folkeskikk er et subjektivt begrep, og beskriver hvordan jeg oppfatter meg selv og andre.

Objektivt sett mener jeg den som kommenterer en 12-årings luebruk på restaurant utviser dårligere folkeskikk enn 12-åringen som hadde lua på.

I mine øyne er folkeskikk aller mest knyttet til å oppføre seg ordentlig overfor andre. Ta hensyn, være tolerant og vidsynt. "Gid"-gjengen er kanskje gode på "skikk og bruk" - og prototypen på "Gid"-person er Hyacint Bouquet i "Høy på pæra" som har gått på TV flere ganger over flere år. De fleste av oss har vel greid å fri oss i fra "gid, det KAN man vel ikke...?" og kommet videre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat