Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-09, 20:40   #10
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Husdyr vs Ikke husdyr?

Jeg vil gjerne ha husdyr, men først når barna er blitt eldre (de er 4 år + 5 mnd.). Fordelen er at det er ufattelig koselig, dyret blir som et familiemedlem, man får kos, glede og trøst, barna lærer å behandle dyr pent og forhåpentligvis ta ansvar.

Bakdelen er nettopp ansvaret som man blir bundet av. Derfor vil vi også vente til barna er større. Akkurat nå føler vi at vi har nok med små barn. En annen bakdel er eventuell allergi.

Jeg er desidert mest positiv til husdyr enn mannen min. Han legger dessverre stor vekt på at vi blir bundet av ansvaret, og er usikker på om han ønsker å ta det.

Jeg ønsker katt, eventuelt en undulat. Har hatt begge deler før. Jeg ble utrolig overrasket over at en fugl kan bli så tam og husvarm! Jeg liker også hunder, men ønsker katt da denne kan lufte seg selv. Jeg orker ikke tanken på å måtte ut i all slags vær, morgen som kveld. Fisker gjør seg pent i akvarium, men jeg ønsker dyr som jeg kan kjæle med.

Jeg synes det er viktig at man velger husdyr som passer for seg, og at valget er godt gjennomtenkt. Hundeeiere bør lufte hunden sin, ta opp møkka etc. Barn må læres at katter ikke liker å bli dratt i halen, tolke dyrets kroppssignaler etc. Jeg har også liten sans for folk som reiser i fra katten en uke med forklaring om at "katter greier seg selv".

I det hele tatt bør man har lyst på dyr, behandle det med respekt og dekke de behov som dyret fordrer. Og selvsagt gi masse kjærlighet!!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat