Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-06, 08:07   #13
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Er sykepleier med 2 års fartstid fra legevakta, så jeg føler meg rimelig trygg. Likevel kjenner jeg skrekken. På onsdag klaget hun over hodepine og at hun var svimmel. Du kan tro hun ble sjekket grundig.
Er jeg usikker tar jeg heller 10 telefoner for mye. Jeg er ikke noen enkel pasient/pårørende ...

Så det er deg jeg må ringe. Jeg kjenner jeg har helt angst når sånt skjer så nært. Lillefrøkena mi er febersyk og slapp idag. Virker som om hun har vondt i nakken også, men jeg regner med at det bare er en ørebetennelse.

Så på nordlys.no at jenta blir omtalt som 2 år. Hun døde etter ca 1 døgn med febersykdom.
Det som er helt vannvittig, er at de lurer på om det kan være hjernehinnebetennelse, men "vil ikke utsette" de andre barna og de voksne i barnehagen for tester for å finne ut om det er hjernehinnebetennelse. Er det bare meg, eller er det flere som hadde krevd prøve om deres barn også var syk?

Hos lommelegen står dette om symptomer:

Sitat:

Sykdomstegn

Alle typer av hjernehinnebetennelse kan medføre følgende:

-Høy feber.
-Nedsatt allmenntilstand.
-Omtåkethet.
-Hodepine.
-Nakke- og ryggstivhet.
-Kvalme og brekninger.
-Ubehag når en ser mot sterkt lys.
-Kramper.

Meningokokksykdom kan gi alle symptomene som er nevnt over. Typisk for meningokokksykdom er også følgende:

Sykdommen starter med hoste, hodepine og sår hals. Deretter oppstår høy feber, frostanfall, rask puls, rask pust, leddsmerter og muskelvondt.

Mange får et utslett som kalles petekkier. Petekkier er små blødninger i huden som ikke lar seg trykke bort med et glass. Noen få får også vanlig utslett, og enkelte får ikke utslett i det hele tatt.

Ved fullt utviklet meningokokksykdom utvikles sirkulasjonssvikt (sjokk), og petekkiene øker i antall og størrelse. Den syke blir svært dårlig.

Barn kan ha lite typiske sykdomstegn, særlig barn under 2 år. Nakkestivhet og utslett mangler ofte, men barnet er sløvt, slapt, sutrete og kan brekke seg.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat