Jeg tror jeg er ganske merkebevisst, men ikke motebevisst.
Det betyr at jeg er bevisst i hvilke merker jeg kjøper, men lar meg ikke styre av motene eller dyre merker. Jeg har noen merker klær og sko som jeg liker bedre enn andre. Jeg liker godt Mexx jeans. Jeg liker godt Ida T og Molo klær til barn og jeg liker Merrell sko. Jeg kan ikke fordra å shoppe og jeg er temmelig målbevisst når jeg shopper.
Min oppfatning er at dyre merker ikke automatisk kvalitet. Det finnes en del varer som er overpriset til de grader på grunn av merket uten at det merkes på kvaliteten. Jeg ble også veldig skuffet da en del dyre merkevarer ble avslørt som verstinger innenfor utnytting av billig arbeidskraft i U-land.
Jeg vurderer også hvorvidt kvaliteten er nødvendig for meg når jeg kjøper et produkt.
Kjøper jeg en veske så er det lite poeng for meg at den holder i 100 år. Så lenge kommer jeg ikke til å bruke den likevel. Da kan jeg heller betale litt mindre for en som varer i 3 år.
For meg er det ikke nødvendig med en bikini som koster en formue og som har verdens beste kvalitet. Dagene i året jeg bruker bikini er veldig begrenset.
Prisene på crocs sier en del om hvordan prisene skrus opp etter etterspørselen. Det å ta 750 kr (det dyreste eksempelet jeg har hørt) for et par crocs er helt sykt. Det sier ingen ting om kvaliteten på skoene.
Jeg nekter på samme måte å tro at jeans til 2000 kr har fire ganger bedre kvalitet enn jeans til 500 kr.
|