Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-09, 02:32   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Jeg kan ikke si meg annet enn helt enig med deg. Du har tydeligvis bedre innsikt i dette enn jeg har.

Jeg har hørt mye lovende om Stange-kylling. Har du hørt noe om den? Det sies at den får bedre plass til å røre på seg, og de aler dem opp over lengre tid.

Og når du skriver om fisk og hummer på torget i Bergen, så skjønner jeg det også. Hummer er utydningstruet også og burde ikke fanges i det hele tatt, og mange fiskearter er jo rødlistet. Men de fleste fisker blir vel drept med det samme de er tatt opp av vannet, blir de ikke?

Man burde gå mer og mer over til økologisk jordbruk og dyreavl, og gi dyrene LUFT, GRESS og PLASS igjen. Men igjen så blir det ikke nok mat til alle som trenger, og da er vi tilbake i runddansen... Det er vanskelig Men om mange bare kunne slutte med fråtsingen i kjøtt og kjøttprodukter, og i tillegg være mer kritiske til det de kjøper, så ville mye vært gjort. Dessverre tror jeg det er en utopi, men man kan jo håpe...

Joda de fleste fiskene blir drept med det samme de blir tatt opp, men en fisk som er fanget i en trål som igjen dras over havbunnen en periode blir unektelig utsatt for lidelse da.

Det er ikke tvil om at det er mulig å produsere mer dyrevenrsvennlig mat men det hele faller på økonomi. Det er ikke alle som vil velge den biffen som er dyr bare fordi kua har hatt plass å røre seg på, ikke fått diverse antibiotikakurer i fôret osv. Forbrukene er ikke så bevisste som det er pk å hevde at man er. Hvem er ikke i mot at dyr lider, jeg tenker at det er få som tenker at det er greit når de tenker over det men når det skal handles inn til familien på 4-5 mennesker er det andre hensyn som må taes.

Joda, det skjer noe rundt om hos enkelte bønder. Men alikevel er det langt igjen. Selv den økologiske kua blir utsatt for en uhyrlig transport etter at den er jaget på bilen.

Svar med sitat