Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-09, 11:03   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Å skifte etternavn har ikke de samme konsekvenser som å fysisk måtte dekke seg til med plagg.
Men det er en gammeldags skikk som har begynt å endres på. Jeg kjenner veldig mange som ikke velger å skifte etternavn, og også menn som har tatt kvinnens etternavn.

Jeg mener at det er en mer alvorlig ting å skifte navn enn å gå med et hodeplagg. Så det er ikke åpenbart hva som er en størst inngripen i livet til kvinnen, det henger sammen med hva hun selv synes er viktig.

Poenget er at vi har også gamle skikker her i Norge som er kvinneundertrykkende i bunnen og jeg synes faktisk det er temmelig hyklersk å være kvinne og ha skiftet etternavn og samtidig benekte at muslimske kvinner kan bruke hijab helt frivillig (vet ikke om noen her gjør det, men jeg kjenner noen RL som gjør det)