Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
For en kvinne som tvinges til å ha sex så er sex unndertrykkende maktmisbruk og vold. for en kvinne som ønsker å ha sex er sex (forhåpentligvis) supert.
Samme med hijab. En kvinne som velger selv - og har et reelt valg også - å bruke hijab så er det ikke undertrykkelse. For en kvinne som må bruke hijab enten hun vil eller ikke så vil jeg si det er ganske grov undertrykkelse til og med.
Godt sagt.
Men det som også kan være et poeng, er at man vil finne endel muslimske kvinner som vil si at de bruker hijaben frivillig og at de gleder seg over det, men som likevel kanskje ville latt være om de hadde vært i en situasjon hvor ingen i deres nærmeste familie eller omgangskrets ville skult på henne om hun lot være.
Jeg tar høyde for at mange muslimske kvinner trives med sin rolle i familien/samfunnet, samtidig er det bare dumt og veldig misforstått å skulle hevde noe annet enn at Islam som den praktiseres av mange her i landet har et like gammelmodig kjønnsrollemønster som vår egen kultur hadde for 100 år siden.
Det skulle bare mangle om ikke vi som samfunn satte søkelys på dette akkurat som vi satte søkelys på den samme problematikken gjennom kvinnekampen for noen tiår siden.
Uttalelsen om at "de som synes hijaben er kvinneundertrykkende selv er kvinneundertrykkende" får jeg litt kalde gufs av.
Er det ikke lov å belyse problematikken?
Er det et godt tegn at svaret man får er av typen "hvis du synes jeg er dum, så er du like dum selv?
Er det ikke urovekkende unyansert og rett og slett et forsøk på å legge lokk på en debatt?