Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-09, 12:27   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Døende stjerne og avstand i lysår

En stjerne holder på å dø. Stjernen er 500 lysår borte. 500 (lys)år er ganske lite i astronomisk sammenheng, men jeg antar at samme måte å omtale fenomenet på ville blitt brukt også hvis avstanden var betraktelig større, så jeg tar dette på generell basis.

Når stjernen er 500 lysår borte holder den ikke på å dø nå, gjør den vel? Den holdt på å dø for 500 år siden, men det er først nå lyset kommer frem til oss så vi kan se det. Ja?

Hvis vi observerer et fenomen i verdensrommet som ligger 100 000 lysår borte, så har dette fenomenet faktisk skjedd for 100 000 år siden. Jeg synes det er påfallende at dette faktum aldri blir nevnt eller tatt med i betraktningen eller reflektert over. For hva betyr det i praksis at de tingene vi ser først nå er long gone? (De fleste vet eller bør vite hva lysår er, men allikevel.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat