Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.
...som nevnt i innelgget mitt over her, noen skoler innførte jo forbud mot å vise bar navle...
Men hva var bakgrunnen? Jeg er sikker på at ingen ville finne på å gå med bar overkropp på kontoret selv om det er varmt om sommeren - og om noen gjorde det, ville de sikkert fått beskjed om at det ikke var lov. Ikke for at noen skulle bli fristet av en halvnaken kropp, men fordi det blir for nært og respektløst å være halvnaken nær andre i en setting der det ikke er naturlig.
Om det er slike hensyn som var bak "bar navle problematikken", skjønner jeg forbud godt. Om det var "fristerinne"-tematikk, var det høyst betenkelig.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men Zoë, det er vel ingen som påstår at et påbud om hijab ikke ville være kvinneundertrykkende! Spørsmålet her er jo mer i retning av "er det kvinneundertrykkende at skikken finnes og at noen følger den", slik jeg ser det. Og da blir sammenligningen din noe søkt - da ville det være riktigere å si "er det galt å velge å gå med lange skjørt i Norge, all den tid det faktisk er påbudt med lange skjørt i Langtvekkistan?".
Neida, sammenligningen min er ikke søkt.
Se bort ifra påbud (selv om det ikke er søkt å bruke den sammenligningen heller, all den tid titusener av muslimske kvinner faktisk HAR et påbud fra sin religiøse leder om å bruke hijab).
Men se i bort fra det - jeg endrer det til at en voksende bølge av tenåringsforeldre kjemper mot lårkorte skjørt. Holdningen om at jenter/kvinner med slik bekledning opptrer æreløst og som fristerinner, og stadig flere opplever at om noen forfgriper seg på dem, blir skylden oftere enn ikke plassert hos jenta selv. Hun hadde jo kledd seg som en hore. hadde hun bare vært fornuftig og ærbar nok til å ta på seg det lange skjørtet, ville det aldri skjedd, for da ville ikke den stakkars gutten ha blitt fristet.
Denne holdningen hører vi av og til om fra reaksjonære røster. Hvordan reagerer vi på den? Med forståelse og respekt?
I think not.
Vi blir rasende på egne og andre kvinners vegne.
På tide å bli litt opprørt på muslimske kvinners vegne også, kanskje, istedet for å bruke så sanseløst mye krefter på å legge ut om at NOEN bruker hijab frivillig, og hijaben BARE er et tøystykke.
Mange, mange muslimske jenter/kvinner blir sett på som horer om de dropper hijaben.
Fact of fucking life.
*irritert*