Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-09, 21:20   #138
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Altså det er klart at det er masse kvinneundertrykking i islam, eller for å være korrekt da, en del kulturer hvor islam er fremtredende. Og jeg mener at det skal man kjempe mot, virkelig.

Men jeg tror ikke at et er så veldig lurt at hijab blir et sånn sterkt symbol. Som Skilpadda og jeg har prøvd å forklare så mener mange muslimske kvinner at de går med hijab helt frivillig. Og selv om det til dels kan være sosialt press, gamle kjønnsroller som gjør at de føler det. Og kommentar til de som skriver at hijaben er 30 år gammel, det er ikke riktig. Det er en eldgammel tradisjon at kvinner dekker til håret, men den moderne hijaben som brukes nå er en motegreie som er ganske ny. Men tildekking av håret er altså ikke det, selv om det har kommet et oppsving nå.

Grunnen til at det har blitt sammenlignet med å skifte etternavn og bikinoverdel og slikt er at det er de samme mekanismene i mange tilfeller som gjør at kvinner føler at det er deres eget valg selv om det ligger stort sett kjønnsroller i bunn. Og når man ser fortørnelsen blant norske kvinner når man sier at de velger etternavn ut fra tradisjonalitet og ikke bare fri vilje, så kan det da ikke være vanskelig å forstå at mange muslimske kvinner blir rett og slett forbannet over at man anser all hijabbruk for å være ren kvinneundertrykkelse.

Jeg tror at dersom man skal få til integrering og mer likestilling blant innvandrere og muslimer så er det uklokt og lite konstruktivt å piske opp stemningen mer og gjøre hijab som tross alt er et hodeplagg til den store kampsaken. Man blir bare mer fremmedgjort ovenfor de muslimske kvinnene som faktisk bruker det. Istedet for å la de bruke hijab som de vil og heller gå på de sakene som faktisk er viktige, motstand mot omskjæring, tvangsekteskap og lignende.