Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Jeg har jobbet sammen med en muslimsk kvinne, hvis mann bestemte det meste der i hjemmet. Noe hun etter fire år i Norge var i opposisjon mot. Hun ville ikke bruke hijab på jobb, han sa hun skulle. Hun gikk til jobb uten, men jeg vet ikke om han var klar over det.
Han bestemte hvilke arbeidstider hun skulle ha, de måtte tilpasses familielivet da han ikke kunne passe familiens barn mens hun var på jobb. Det endte opp med at hun ble uten arbeid, da ingen arbeidsgiver ville ansette henne med de restriksjonene i forhold til arbeidstid. Det er mulig hun nå jobber som renholder om natten, hun snakket om det som en mulighet. Da kunne hun være hjemme for å følge barna i barnehage, samt hente dem, pluss sørge for at de to eldste som gikk på ungdomsskolen kom dit de skulle.
En helt annen kultur enn den jeg er vant med. Kvinneundertrykkende, i dette tilfellet ja. Fordi hun hadde etter fire år i Norge funnet ut at det fantes andre måter å gjøre ting på enn det hennes mann fortalte henne, men han er familiens overhode og hun må gjøre som han sier.
|