Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Jeg kommer sent (men godt?) inn i diskusjonen. For meg er en hijab bare et symbol og ikke det virkelige problemet. Jeg synes vi bør arbeide med det som er det virkelige problemet - det at mange kvinner som kommer fra andre kulturer enn oss ikke er likestilte med menn juridisk sett, de har ikke samme menneskelige verdi i sin kultur som en mann har. Det er dette som er problemet, hijaben er bare et ytre tegn.
Ville dere ha ment at det var førsteprioritet å få tak i plaster og pyrisept hvis en kvinne fikk juling av partneren? Jeg ville ikke ha tenk slik. Sårene er bare et resultat av volden. Det er volden som må stoppen, ikke sårene som må pleies. Løsningen hadde vært at volden opphørte (og for meg er det også ett fett om volden hadde opphørt fordi mannen gikk i terapi eller om hun gikk i fra ham.) Jeg tenker slik på mye. Jeg synes ikke skjellsord er et problem (nigge, hore, homse), men de holdningene som ligge bak. Ordene i seg selv er ikke skadelige. Og på samme måte er ikke en hijab skadelig eller kvinneundertrykkende. Jeg skjønner at folk reagere, men det er viktig at man innser hva som er kjernen i problemet og fokuserer på det, ikke på all staffasjen rundt.