Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-09, 00:31   #183
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Hei hei

Vil dere ha noen synspunkt fra en norsk muslim?

Jeg har valgt å bruke hijab selv, og har gjort det fordi jeg mener dette er noe jeg kan gjøre for å vektlegge spiritualitet framfor materialisme i livet mitt. Det øker min fokus på Gud og ellers ting som jeg synes er viktige for mitt liv. Det er faktisk litt som en nonnedrakt bortsett fra at jeg er gift og har barn og ellers lever i samfunnet og ikke utenfor det.

Jeg synes det er pussig når hijaben beskrives som kvinneundertrykkende. Klart det er undertrykkende å tvinge andre til å gjøre noe de ikke ønsker - men da er det menneskene som er undertrykkere, eller hva? Ikke klærene.
Jeg vil gjerne ha den friheten til å kunne kle meg som jeg vil, uten at andre skal begynne å undertrykke meg ved å forsøke å presse meg til å kle av meg et plagg jeg gjerne vil ha på

Når det er sagt vil jeg gjerne også fortelle at som hijabdame har jeg flere venninner uten hijab. Både muslimer og nyreligiøse og ateister og you name it. Ingen av oss ser ned på hverandre eller har behov for å forandre på hverandre selv om vi har tatt forskjellige valg i livet. Ville gjerne få sagt det, siden det ofte er noen som tenker at en som velger å bruke hijab føler seg høyt hevet over andre. Det er sjeldent tilfelle

Vi er bare vanlige mennesker

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat