Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-09, 09:01   #7
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Er det verre å kopiere noe man har kjøpt og selge det, enn å faktisk stjele det til eget forbruk på nettet?

Etisk sett synes jeg selve handlingen er likestilt. Hadde du sagt: "Er det verre å kopierle noe man har kjøpt og gi det til venner, enn å faktisk stjele det til eget forbruk på nettet?", ville jeg definitivt ha sagt akkurat det samme.

Men når man i tillegg legger til et økonomisk motiv så trekker det i mine øyne ned. Jeg synes det er verre å fremstille sprit og selge enn jeg synes det er å fremstille sprit og gi vekk til noen få man kjenner (og enda mer uskyldig synes jeg det er å fremstille sprit kun til eget forbruk). Jeg reagerer på at det er et kommersielt motiv kun i den ene settingen av de to du sammenligner.