Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-09, 11:46   #194
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Hadia, her.

Takk

Det er vel slik at mennene *kan* gå kun tildekket mellom navle og knær, men dette er kun når det er nødvendig. De er veldig sterkt anbefalt å kle mer på seg, slik at det i islamsk teori blir sett på som uanstendig av en muslimsk mann å gå med bar overkropp eller shorts

Jeg tenker meg at det høres nok rart ut for en som ikke er vant til å leve på denne måten. Men for en som lever med det er det hverdagslig, og ikke noe oppstuss liksom. Det er jo opp til enhver å kle på seg det en vil.

Det er vel ikke riktig så enkelt som det du skriver i siste setning? Inntrykket mitt er at det pålegges kvinner og jenter en mye "striktere" påkledning enn menn og gutter. At den kan forklares i religiøs teori, gjør den ikke mindre kvinneundertrykkende, slik jeg ser det.

Jeg er selv troende kristen, men det er uaktuelt for meg å være bibeltro og følge leveregler som ble skrevet ned i en helt annen tid da kvinner ble sett på som "underlagt mannen". Det er kanskje det jeg synes er mest vanskelig å forstå ift islam, at man ser f.eks. klesreglene som så viktige ift å vise seg som en god muslim. For å sette det litt på spissen, for meg er ikke det å tie i forsamlinger nødvendig for å være en god kristen. (Nå er jeg nok ingen spesielt god kristen og er ikke den som prater mest i forsamlinger uansett altså men... )

Bare så det er sagt, jeg maser ikke om dette for å være vanskelig. Jeg mener islam og kristendom har mye til felles og at dette fellesskapet er en god ting. Samtidig opplever jeg at islam i større grad opprettholder skjevheter mellom kjønnene i kvinners disfavør enn det kristendom gjør.