Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-09, 11:55   #195
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Men: det er jo kjønnsforskjeller i påkledningen blant etniske normenn også? Kvinner kan ikke sitte på T-banen i bar overkropp, det kan menn.
Og det at kvinner går i kjole og høye hæler, er ikke det også til hinder for utfoldelsen av individet, og er med på å støtte en patriarkalsk kultur? Jeg tror ikke det at jeg går i skjørt kan sidestilles med at jeg bør tie i forsamlinger, og derfor tror jeg heller ikke at det å gå med skaut kan sidestilles med undertrykking.
Og det er vel vanlig å dekke seg til når man går i kirken. Det har jeg i alle fall sett i flere kirkebryllup; bruden har gjerne et sjal el.l. over sin stroppeløse brudekjole, og gjester med utringede kjoler (inkl. meg som ikke er kristen), tar også på seg et sjal eller en jakke inne i kirken.
Og da jeg var i Istanbul gjaldt det samme når vi skulle besøke den Blå Moskè: vi ble bedt om å dekke til utringningen (det var altså ikke et krav å dekke til håret). I forlengelsen av dette kan jeg forstå at man velger en spesiell tildekning for å vise sin respekt for Gud. Og i den grad dette ikke er til hinder i dagliglivet, ser jeg ikke problemene ved det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat