Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-09, 12:24   #197
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Hadia, her.

Misforstå meg rett nå da Jeg mener ikke at jeg vil utsette henne for å bli plaget. Hun bruker hijab etter eget ønske ca. 4 timer i uken. Men det er en opplevelse jeg synes hun bør ha før hun kan ta et reelt valg om hun vil bruke hijab eller ikke, senere.

Hvordan muslimer blir plaget? De aller fleste mennesker oppfører seg naturligvis høflig og greit. Men det skal ikke så mange ekle opplevelser til for å bli litt preget av det dessverre.

Jeg kan nevne et par ting som jeg og min omgangskrets har opplevd:
* Jeg og mange flere jeg kjenner har blitt spyttet på.
*Jeg og mange flere får stadige bemerkninger om å "komme oss til helvete ut av landet", "f*** galninger", "j**** utlendinger", du burde f**** skamme deg, j*** forræder", "se alle ungene hun de har på slep, og hun skal vel få 5 til", folk kan snu seg til barna mine og si "stakkars deg", "foreldrene dine er vel ikke glad i deg" o.l. mens de sender meg hatske blikk, uten noe som helst forvarsel.
*Rett mange ganger har jeg opplevd at folk stiller seg opp foran meg og glor mens de rister overdrevent på hodet.
*Jeg har opplevd at folk har stilt seg opp foran meg i flokk og sagt: "Hva tror du skjer hvis jeg river sjalet av hun dama der"?

Dette er sånt som skjer midt på gaten, på høylys dag. Uten at jeg har gjort noe annet enn å være der. Det verste er at disse menneskene ikke ser ut til å bry seg om det er barn tilstede.

Et par andre og mer alvorlige saker er:
*En av mine veninner ble truet med våpen og revet av hijaben. Midt på dagen, ute på gaten.
*To unge norske menn kom og banket på døren til en venninne, mannen hennes åpnet døren. Da de spurte om han var norsk muslim og han svarte ja, banket de ham opp og så stakk de.
*Senest i helgen fikk en annen venninne og datteren hennes revet av hijaben ute på gaten.

Nå lar jeg meg vanligvis ikke pille på nesen, og hvis folk står og rister på hodet av meg, smiler jeg bare og spør om det var noe de ville si. Da forsvinner de fleste. Og hvis noen slenger ukvemsord etter meg hender det at jeg spør dem om de ikke har lært seg vanlig norsk folkeskikk

Men jeg må innrømme at utviklingen plager meg. Jeg begynner å bli redd for hva folk kan finne på. For det virker som om det er mer og mer akseptabelt blant enkelte kretser at muslimer er fritt vilt.

Jeg respekterer alle religioner, la det være sagt.
Jeg har også noen opplevelser fra muslimsk kant.
Som muslimske menn som stiller seg opp og kler av meg med øynene, som ikke respekterer meg og min klesdrakt, som uten å blunke har kalt meg hore fordi jeg er vestlig, etc, etc.

Det er jo litt rart, da.

Mitt svar har vært: "Hvordan ville du/dere ha reagert om en vestlig mann hadde behandlet din mor, søster eller kone på samme vis?"

Poenget mitt er nok at jeg ikke tror det er mer diskriminering fra den ene kanten enn fra den andre.