Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-09, 23:56   #231
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Hadia, det jeg som nordmann synes er utrolig vanskelig, er å vite hva som skyldes religion og hva som skyldes kultur. Ofte får man høre at "det er ikke islam, det skyldes (u)kultur" etc. Kanskje derfor er det også vanskelig for oss å forstå hvorfor noen velger å bære hijab etc. ? På den annen side føler jeg også at det brukes som unnskyldning av enkelte for å feie problemer under teppet, slik som "nei, det er feiltolkning av islam, det skyldes kulturen...".

Er muslimer selv tydelige på hva som er religion og hva som er kulturbetinget?

Jeg skjønner det er forvirrende.

Saken er vel den at muslimer aldeles ikke er noen enhetlig gruppe.

Noen blander religion og kultur sammen i det de mener er greit eller ikke greit å gjøre. Disse vil naturligvis argumentere for at det de gjør er islamsk riktig, fordi det er det de tror. Det er det de har fått lære er riktig, og har ikke stilt spørsmål ved dette. I denne sekken kan vi f.eks. putte alle som mener det er greit å slå kvinner og barn, å tvinge folk til å gjøre ting de ikke vil, kanskje praktiserer kvinnelig omskjæring, etc. etc.

Mens hvis vi faktisk undersøker de normative islamske kildene finner vi gjerne direkte forbud mot disse sakene. Det er dette jeg mener at flere og flere muslimer, spesielt i Europa, er i ferd med å sette seg bedre og bedre inn i. Fordi man har tilgang på bøker og befinner seg i et miljø der det verdsettes å stille spørsmål ved det du har lært.

Også derfor mener jeg at det hadde vært utrolig verdifullt å bekjempe tvang, kjønnslemlestelse, familievold etc. sammen med muslimske miljøer som driver opplysningsvirksomhet.

Det du opplever som at problemer feies under teppet, er heller en forsvarsposisjon, fordi muslimer opplever gang på gang at islam anklages for å være årsaken til alle problemene, mens vi vet at årsakene er andre og faktisk kunne blitt bekjempet med islam.
For eksempel hvis jeg sier at kvinnelig kjønnslemlestelse ikke har opphav i islam, betyr ikke det at jeg gir blaffen Det betyr bare at jeg sier at vi må lete et annet sted etter årsaken. Man får ikke bukt med et problem uten å virkelig komme til bunns i det først.

Du finner kanskje ikke så mange muslimer som fronter slike saker i media, det har du rett i. Så det er ikke mye synlig. Men det jobbes mye med holdninger og opplysning innad om at kvinnelig omskjæring er forbudt, det ikke er lov å slå eller å tvinge noen til å utføre troshandlinger mm.

Så neste gang det er vanskelig å vite hva som er religion eller kultur, er det kanskje greiest å stille seg litt avventende, undersøke, spørre noen... jeg vet ikke helt

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat