Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 01:29   #238
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Her lurer jeg på hvem som du mener presenterer den løsningen; i linken ser jeg ingen som mener at om man bare tar bort hijab'en; så er alt løst.
Det er ingen som tart til orde for å forby hijab'en i sin alminnelighet, men jeg ser grunner for å forby dem på offentlige ansatte, og kanskje i grunnskolen. For å støtte de som blir tvunget til å gå med den, da kan de hvertfall si at på skolen er det ikke lov.
I alle fall så lenge tvangsbruk er et problem.

Og jeg har lyst å spørre Hadia:
Hva symboliserer hijab'en for deg?
Hva tenker du om en muslimsk kvinne som ikke bruker hijab?

Jo, og også til Hadia: Det menes at kjønnslemlestelse er uislamsk, og det er jo flott!
Men hva med de likestillingsmessige problematiske tingene som kommer fra Islam, da tenker jeg på kvinners rett til arv (halvparten av gutta's), og rett til skilsmisse. Såvidt jeg forstår så er det islamsk at kvinner ikke har samme rett til skilsmisse som menn. Men jeg er ikke 100 % sikker, så hvis du vet er det fint

Hei du Har vært uten nett her littegranne. Er midt i flytting og styr.

Hva symboliserer hijaben for meg? Den symboliserer altså ingenting for meg Jeg forstår et symbol som noe som har en annen mening enn det det er, eller en tilleggsmening. Sånn opplever ikke jeg hijab ihvertfall. Den er klesplagg som jeg bruker fordi jeg tror Gud har sagt i Koranen at det er bra for meg. For å holde fokuset på det åndelige, og fordi jeg er verdt det Man kan selvsagt lese masse mening i det ene og det hitt, og snakke om undertrykking eller "kvinnen som en edelsten" el.l. men det blir grunnløs synsing, slik jeg ser det.

Om en muslimsk kvinne som ikke bruker hijab tenker jeg ikke noe spesielt annet enn om alle andre kvinner, med eller uten. Alle har sine personlige grunner til valgene de tar, og jeg har ikke noe med hennes valg å gjøre, bortsett fra hvis hun ber meg om hjelp til noe, eller til å lytte etc. Jeg har flere muslimske venninner uten hijab, til og med noen som har valgt å ta den av etter å ha brukt den, og flere som ikke er muslimer i det hele tatt, og vi trives godt i hop alle sammen.

Det er litt sent nå, og øynene glipper, men jeg skal svare på resten i morgen

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat