Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Det er for mange foreldre som sender barna sine syke i barnehagen, og skal jeg høre på den tidligere barnehagen til vesla så er jeg en av disse dårlige mødrene. Så da hun begynte i ny barnehage nå fikk jeg legen til å skrive ut en legeerklæring på at hun kan ha både diarè og oppkast uten at det trenger å være smittsomt. Jeg kan ta feil, men som oftest vet jeg om den løse magen skyldes allergi (gluten/melk) eller om hun kastet opp fordi hun hostet. Og ja, jeg blir litt oppgitt når jeg må gå fra jobb for å hente en frisk unge i barnehagen fordi hun hadde fått kaldt vann på tom mage og hadde kastet opp utover gulvet. Jeg vet også om andre som har måttet hentet barna sine på grunn av en eneste bløt bleie, som egentlig var et resultat av at han hadde fått mat han ikke tålte i barnehagen.
Noen barnehager er litt vel hysterisk når det gjelder smitte og syke barn, men som oftest så er det sløve foreldre som gjør at barna blir smittet gang på gang. Så selv om jeg er kritisk til enkelte barnehager så forstår jeg guniss sin frustrasjon.
|