Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 11:59   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, nå begynner jeg å lure litt her....: Hva Jan Fredrik Karlsen gjør privat, vet vel du eller jeg lite om. Jeg snakker om at mange kjendiser banner vel mye i jobbsammenheng. Du kan selvfølgelig velge å henge deg opp i om det er to eller fire ganger i hver setning, en gang i annenhver setning, eller hva det nå måtte være.

Jeg er enig i at Karlsen har begrenset og ikke spesielt spenstig ordbruk. Jeg er ikke enig i at Schau har det, jeg syns han derimot bruker språk på en flott, leken og innovativ måte.
Og ja, jeg hang meg opp i antall fordi det var en så total overdrivelse at det bare ble absurd og teit. Og det syns jeg ikke er vits i, når man diskuterer noe. Når vi først er inne på språkling forfall eller forsøpling kan man like gjerne si at gigantiske overdrivelser ikke er bra for språket når alt skal beskrives som mye verre enn det egentlig er.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Poenget: Jan Fredrik Karlsen er på jobb når han er med i Idol, Norske talenter, eller hva det nå er han holder på med for tiden. Når man banner så mye på TV, og i tillegg er langt over 30, år, da mener jeg man har et problem med ordforrådet sitt og at man har en lav språklig bevissthet.

Det kan jeg være enig i, men akkurat det argumentet ditt forsvant i overdrivelsene (ser du; det er ikke bare banning som mister effekten hvis man bruker for mye av det). Jeg syns ikke man trenger å banne så mye når man er på TV fordi mottakerne er en sammensatt gruppe som kan reagere på det. Jeg syns også man skal ha et bevisst forhold til språket sitt når man ikke banner også, som du sier er lite variasjon ikke akkurat supert å høre på. Men igjen, det mener jeg er to ulike diskusjoner. Banning i seg selv gjør ikke språket mindre innovativt eller lite kreativt, selv om banning ikke alltid passer seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat