Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av guniss, her.
Forøvrig synes jeg det er ok å sende "pjuske" barn i barnehagen. Noen barn er jo nesten snørrete og forkjølt i ukesvis, og de kan jo ikke holdes hjemme pga det. Er det ønske om å redusere utetid er det også ok, ift å sende de ut sist og ta de først inn.
Men å komme å si at barnet er så syk at det ikke bør være ute på en liten uke, da synes jeg det bør være hjemme.
Dessuten har vi oppfordret foreldre til å ringe oss om de er usikre, høre litt hva vi tenker, hva vi vet om dagen og slike ting. Om de ønsker det. Men til syvende og sist er det jo foreldrene som kjenner sitt barn best. Men kanskje tenker ikke alle over hvor krevende en barnehagedag kan være for et sykt barn.
Det er jo umulig å holde et barn hjemme fordi man kanskje tror at det kanskje brygger på noe om morgenen, når man gjerne er litt trøtt og tufs likevel. Jeg forventer derimot ikke at barnehagen skal redusere noe som helst. Nå er Iben særdeles lite syk eller tufs, men OM hun virker som om hun muligens brygger på noe, så sier jeg fra i barnehagen, sier de må ha lav terskel for å ringe. Jeg ringer gjerne før vi drar for å spørre om hva de har tenkt å gjøre, om de skal ut på fjellet i verste stormen, så holder jeg henne kanskje hjemme. Uansett så planlegger jeg dagen slik at JEG er i nærheten av hjemme, slik at jeg kan hente henne på meget kort varsel.
Sånt syns jeg skulle bare mangle. Det er forøvrig kun en gang hun virkelig HAR endt opp med å få feber i barnehagen og da lå hun i lavvoen og sov til hun våknet, så ringte de meg for å hente.