Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 19:50   #243
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Disse reglene er jo et bidrag til å holde likestilling tilbake, at mannen har forsørgerplikt, og at mannen i praksis får mer i arv. Hvis da kvinnene jobber, og forsørger seg selv, så trenger vel ikke broren å bruke arven på å forsørge mor, søster eller kone, ergo har han mer. Men her ligger det i kortene at kvinner egentlig ikke ønsker å jobbe, men bli forsørget, og det mener jeg er med på å holde likestillingen tilbake, i både praksis og i holdninger. Det at det heller ikke er like regler for skilsmisse, er jo kjønnsdeling uten en grunn.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det. Jeg vil jo si at menn og kvinner aldeles ikke er like, selv om man er likeverdige, så derfor er det ikke et problem for meg at det er forskjellige regler, så lenge både kvinner og menn i praksis har mulighet for å leve etter egne valg.

Det ligger ikke i kortene at kvinner ikke ønsker å jobbe. Men at kvinner ikke skal være nødt til det. Kvinner skal ha full mulighet til å jobbe hvis en ønsker det, og anbefales dessuten å bruke alle sine evner og ressurser både til familien og samfunnets beste.

Og poenget var nettopp at mannen MÅ bruke arven sin (og av alt annet han tjener, eier, etc.) til å betale livsopphold til kone, søster, mor etc. selv om de jobber og tjener egne penger.

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat