Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det jeg har uthevet er jo faktisk bare tøys å si. Det er dessuten spesielt voldelige og maktsyke menn som absolutt ikke har lyst til å la kona gå.
Ja, og jeg vil derfor gjenta at de fleste menn ønsker ikke å være gift med en kvinne som ønsker å skille seg fra dem De fleste menn er vel ikke voldelige og maktsyke?
Jeg vil faktisk si at når en er i den situasjonen, at en prøver å komme seg unna en voldelig og maktsyk mann som ikke vil gi slipp, er det et veldig godt virkemiddel å ha en domsavsigelse å slå i bordet med, og være formelt skilt innen en måned.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er meningsløst å påstå at alle dommere skal la alle kvinner få lov til å skille seg om de har lyst, poenget med at kvinner skal gå til domsstol er jo at hun ikke får bestemme selv.
Det blir omtrent som å si at i Norge får man ikke bestemme selv, fordi en må vente på å få godkjent skilsmissen fra fylkesmannen. Alle slike ting har formaliseringsprosedyrer. Det betyr ikke at en ikke har noe valg.
Ellers vil jeg bare få sagt at jeg er ikke her for å prøve å overbevise noen om at islamske skilsmisselover er bedre enn de som brukes i Norge i dag jeg svarer bare på spørsmål og håper å informere der jeg kan.
|