Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-09, 18:27   #5
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på grovt, sunt brød som kan røres sammen för hånd (løs deig

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg pleide å bake Ingers rugbrød før, det har en slik konsistens, men så fant jeg et enda bedre brød, dessuten synes jeg Ingers rugbrød er en misvisende tittel, det inneholder jo knapt rug i det hele tatt. Dette brødet er mye bedre:

Maria Thommesens supergrovbrød:

Marias supergrovbrød
1000 gram sammalt hvetemel
1000 gram sammalt rugmel
1,5 dl solsikkefrø
3 ts havsalt
1 pk tørrgjær
18 dl vann
5 ss olivenolje

Bland alle de tørre ingrediensene i et stort trau eller i en "bakebøtte".Hell i lunkent vann og olivenolje og rør godt med en sleiv.Deigen er litt klissete,men det er helt greit.Dekk trauet eller bøtta med et rent kjøkkenhåndkle og la deigen heve i et par timer.

Spa deigen over i 3 smurte brødformer, sett dem til etterheving i ca.1 time. Stek brødene i ovnen i ca 1,5 timer ved 175 grader.

Jeg liker egentlig ikke å bruke tørrgjær. Synes jeg får bedre gjærbakst når jeg bruker fersk gjær. Det går vel like bra om jeg snur om på det ; tar det våte først og så det tørre ? Hva tror du ?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat