Sv: Hvorfor greier ikke samfunnet å beskytte kvinner som bryter ut av voldelige forho
Opprinnelig lagt inn av Martis, her.
Artikkelen viser også til en undersøkelse (norsk) som viser at hver 4. kvinne har blitt utsatt for vold i et parforhold. Hver 10. er utsatt for grov vold (f.eks kniv eller kvelertak). Hvem er disse folkene? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som er blitt mishandlet eller blir mishandlet?
Jeg tror det er her problemet ligger. Jo, de fleste av oss kjenner nok kvinner som lever i voldlige forhold men det er fortsatt tabu belagt, kvinner tier ofte om den volden de utsettes for og lever med det hele livet.
Statistikken er neste ikke til å tro. Samme med barn som utsettes for vold. Det er nesten vanskelig, nærmest uvirkelig å forholde seg til fakta om hvor utbredt voldsutøvelse er mot kvinner og barn. Men du spør hvorfor ikke mer gjøres for å beskytte kvinner mot vold? Vel, fordi det er kvinner kanskje? Jeg lurer også på det samme. Jeg lurer også på hvorfor dømte voldteksmenn ikke får lenger straff en 16 eller 18 mnd? Jeg lurer også på hvorfor menn som blir dømt for incest ikke får mer en et par år fengsel? Hvis de i det hele tatt får straff?
Og bare for å ha sagt det, jeg ønsker ingen diskusjon på lengere fengselsstraffer men hvordan kan vi i et sivilisert land straffe folk som begår økonomisk kriminalitet hardere en en person som blir dømt for å ha misbrukt barn over et helt liv? Hvor sykt er det egentlig? Er ikke kvinner og barn "verdt" mer?
Og det aller største mysteriet for meg er hvorfor det ikke er mer fokus på dette?
Artikkelen i A magasinet i dag er fordi det er en filmpremiere i kveld. Dette er en enormt stor samfunnsproblem som det er svært lite fokus på i media. Da selvfølgelig med unntak av når det er "muslimer som denger kona eller barna sine".
Jeg blir uvel og fysisk kvalm av tanken på alle menn som slipper unna med patetisk lave straffer (hvis de i det hele tatt får straffer) for utøvelse av vold mot kvinner og barn. Og jeg berømmer Stig Larsson for å ta opp dette tema på et utmerket måte gjennom alle bøkene sine, man kan si hva man vil om kvaliteten på bøkene hans men han setter fokus på et enormt stort samfunnsproblem.
Sist redigert av Lisa : 13-03-09 kl 16:03.
|