Sv: Feminist?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg kan berolige deg med at vi fortsatt ikke er enige. Jeg skal ikke ta utgreiningen nå, det blir litt slitsomt for aC tror jeg. Jeg er blant annet uenig med deg når det gjelder kvinner og plakater. Det går blant på at halv- og helnakne kvinner med "Ta meg!" i blikket både befinner seg i både dame- og herremagasiner. At kvinnekroppen utnyttes. Er det snakk om at man nå skal bestille sydenferie, så ser man nærbilde av en kvinnerumpe. Er det snakk om økning av kreft får vi se nærbilde av en kvinnepupp. Er det snakk om å vise fram biler på en bilmesse, får vi se en kvinne i bikini på panseret. Er det snakk om å selge dusjkabinetter er det nesten utelukkende kvinner som befinner seg i dusjen på illustrasjonsbildene, enda jeg har en sterk mistanke om at en god del menn dusjer også. Hvor ofte ser vi stasen til menn når det er snakk om testikkelkreft? Hvor ofte ser man "Kom og ta meg!" i blikket til en mann som reklamerer for herretruser?
I hovedsak er kvinner blitt dårligere behandlet enn menn. At menn ikke i like stor grad som kvinner lar seg provosere av dårlig behandling som det kvinner gjør, tror jeg handler om at skjevhetene i kvinners disfavør har vært i en helt annen skala. Jeg skal ærlig innrømme at det irriterer meg at menn ikke reagerer på å bli diskriminert. At de sitter sidrompa og glaner når sykepleieren forteller forsamlingen at det kun er mammaer som er bekymret når barna skader seg. At det tok år og dag før noen fedre reagerte på deres særdeles dårlige rettigheter når det gjaldt foreldrepermisjonen. Noe av grunnen til at de ikke har gått med faner er vel nettopp det at man er vokst opp i et system som oppdrar barn til at kvinner og menn skal ha forskjellig ansvar og interesser. Og at hjemmeansvaret er det som har lavest status.
Eh, snakket jeg for mye igjen? 
Det er helt greit, Irma. Jeg takler såpass. Og vi er fullstendig enige.
|