Tråd: Feminist?
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-09, 08:04   #49
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Feminist?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Når man betegner seg som feminist, betyr det at man ønsker et samfunn der kvinnen er likeverdig mannen.

Dte utelukker vel på ingen måte at man samtidig ønsker at menn skal ha rettigheter kvinner har?
Så hvorfor ?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er feminist og stolt av det. Enhver oppegående mann er også feminist. For meg er en feminist en som mener at kvinner ikke skal ha dårligere rettigheter enn menn, og i det ligger det ikke engang en antydning om at menn skal ha det dårligere de heller - men vi har ikke noe godt ord for de som er opptatt av menns rettigheter da disse ikke har den samme tradisjonen på å bli undertrykket.

Feminisme ble i utgangspunktet brukt om det å kjempe for kvinners rettigheter - dvs at kvinner skal ha samme rettigheter som menn, men i dag brukes det også om menns kamp for å oppnå likestilling på de områder hvor de ikke har det. Hvorfor bruke begrepet feminisme om et fenomen som allerede har et kjønnsnøytralt og fungerende ord - nemlig likestilling? Ellers i samfunnet har man gått bort fra kjønnsladede betegnelser som barnehagetante, flyvertinne, sykesøster osv, og da synes jeg det er på sin plass å bruke et kjønnsnøytralt ord for å beskrive et fenomen som nettopp understreker at rettigheter skal være kjønnsnøytrale.

Svar med sitat