Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-09, 22:58   #62
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Forsåvidt enig men da er man jo avhengig av å ha barn som liker noe av det man serverer. Å da ikke bare pasta og pølser.

De fleste barn er ikke kresne. Min erfaring er at når barn regelmessig blir servert forskjellig mat lærer de å like den maten. Og en samling med "bursdagsoppskrifter" er sannsynligvis ikke spekesild eller annen veldig sær/spesiell mat? Barn liker ikke bare pølser og pasta, men det krever jobbing for å få innført "nye" typer mat dersom barna er sære i matveien eller "ikke liker". I barnehagen er det forresten mange som spiser mat de ikke vil spise hjemme - foreldrene er helt overrasket mange ganger. (Blodpølse? Kokt fisk?? osv.)

Barnehagen jeg jobber i har kosthold som satsningsområde, men er ikke sukkerfri. Derimot spiser vi veldig variert mat, og i løpet av de siste to årene er vi gått over fra mye halvfabrikata til å lage all varmmat fra grunnen. Denne uka hadde vi hel, ovnsstekt laks fylt med paprika og purre, kokte poteter og brokkoli. Barna får være med og lage til maten, og se hvordan fisken ser ut inni. Vi baker alt brødet vi spiser. Søtpålegget er borte, ingen etterlyser det. Derimot har vi grønnsaker til lunsj hver dag, som oppskåret paprika, tomat, purre, agurk, sukkererter osv, og det blir absolutt lagt merke til om det mangler! Av og til baker vi boller eller steker vafler, med god samvittighet. Resultatet hos oss er nysgjerrige og lite kresne barn som tør å smake på nye ting. Kanskje fordi de er vant til å få servert mye forskjellig?

Barna mine går i samme barnehagen og jeg er strålende fornøyd med mattilbudet de får. Sjefen min sier at det er veldig smart å ha personalbarn, for da blir barnehagen fulgt med argusøyne.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat