Vis enkelt innlegg
Gammel 15-03-09, 22:58   #12
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Eller så skilret hun den hverdagen som var før i tiden.

Jeg syns all denne tolkingen blir litt latterlig jeg.

Bøker (og eventuelt filmer/serier) blir bare enda bedre dersom de tåler å bli tolket, synes nå jeg. Og Astrid Lindgren var en forfatter med større verdi enn "bare å underholde". Man kan selvsagt velge - og det fine er at forfatterskapet og filmatiseringene tåler begge deler: Både å være gjenstand for tolkning eller å fungere som ren underholdning. Men at det å tolke blir omtalt som latterlig synes jeg er latterlig, egentlig.

Det er snakk om hvordan innholdet i filmene oppleves for den enkelte seer, og hvordan forskjellige synsvinkler og kontekster kan gjøre meningen helt anderledes. Det synes hvert fall jeg er spennende og interessant. Så kan du velge om du vil være med på tolkningen eller ikke.

Har selv reagert på Emil til tider og vurdert hvorvidt det er "riktig" at sønnen min skal se på det når han blir større. Har forøvrig funnet ut at dersom han reagerer som fetteren hans har gjort (ved å bli redd for faren til Emil og nekte å se mer), så får vi heller ta det derfra og forklare hva det er som skjer etter beste evne. For Emil er jo ganske koselig også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat