Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Det er i så fall på mange måter et paradoks med denne tilstanden, for så vidt jeg har forstått så viser personer med dette syndromet ingen som helst bekymring for barnets helsetilstand; altså ingen empati med barnet.
Det stemmer. Jeg skrev behov, er vel søker jeg burde ha skrevet. De ønsker oppmerksomhet, men helst av det sympatiske slaget.
Det er mye å hente på å være tapper pårørende. Jeg kan veldig lite om dette, men har sett britisk fjernsynsdrama.....
Sitat:
Munchausen Syndrome
Munchausen Syndrome refers to the bizarre psychiatric disorder in which patients fabricate symptoms and signs of disease in order to gain attention and sympathy. It was named for the mythical Baron von Munchausen, a teller of fabulous tall tales. In pediatrics, this syndrome appears as the equally bizarre and dangerous "Munchausen Syndrome by proxy," in which a parent, usually the mother, deliberately makes her child sick by administering laxatives, emetics, baking soda, insulin, or fecal matter. The parent secretly sabotages medical treatments and creates complications by various subterfuges.
Dette er veldig sjelden og sikkert enda sjeldnere oppdaget fordi det er så utenkelig for en frisk person at en ikke tenker tanken og derved ikke ser etter det. I ettertid så må det gjøre det enda vanskeligere for pårørende å takle fordi de "burde ha skjønt".
|